2019_2020

ČJ 6.C Archiv

image_print

13.3. – 20.3.2020

Mluvnice

Procvičování  učiva :

– učebnice ČJ pro 6.r. –  Ohebné slovní druhy –  především slovesa  – až po str. 67. Cvičení dělejte některá jen ústně, kde je značka tužky, pište do cvičného sešitu. Při nejasnostech poproste rodiče, nebo mě můžete kontaktovat přes mou mailovou adresu, kterou všichni máte.

– pracovní list – str. 30 a 31, který jste ode mě dostali ve škole

Literatura

Soustřeďte se na čtení!!!

Čtěte knihy z doporučené literatury i další, doplňte si svůj čtenářský deník  ( celkem  8 knih ).

 Budu vybírat začátkem dubna. Všichni tam budou mít knihy  Staré pověsti české od Aloise Jiráska a Robinsona Crusoea od Daniela Defoea .

 Hlasité a výrazné čtení – vybírejte ukázky a příběhy z Čítanky pro 6. ročník, odddíl Dobrodružné četby.

Opakování  – bohové, hrdinové a příběhy z knihy Staré řecké báje a pověsti od Eduarda Petišky.

Sloh

  • do slohového sešitu  napište popis pracovního postupu ( podle učebnice a toho, co jsme si už říkali ) na téma  Můj nejzdařilejší výrobek  ( může to být jakýkoliv váš výrobek )

 

Bude mi po vás smutno, ale musíme to vydržet!

Další pokyny k domácí výuce budu dodávat průběžně.

Vaše propagátorka mateřského jazyka

                                                                           Šárka Janušová

 

  1. 3. 2020 – 27. 3. 2020

Zdravím všechny po týdnu samostatné práce. Zatím se mi nikdo neozval, že by potřeboval s opakováním pomoct. Tak věřím, že vám to jde bez problémů. I další týden budeme opakovat, ale při tom i rozšiřovat učivo. 

Já vaše adresy nemám, takže bych byla ráda, kdybyste se mi  přes mail ozvali,  ať mám vaše adresy. Rovněž mi zde můžete posílat vypracovaná cvičení, kde si nebudete jistí správností. Pracuje se i na dalších formách propojené výuky s vámi, i proto potřebuji kontakty na vás. Děkuji.

 

Mluvnice

str. 68 – 70

Skladba

Větné členy

Opakování

  1. a) základní větné členy

Opiš si do chytrého sešitu růžové tabulky z učebnice na str. 68 a 69. Zopakuj a nauč se druhy podmětu a přísudku. Udělej si cvičení 1 – 4.

 

  1. b) shoda přísudku s podmětem

Opiš růžovou tabulku do chytrého sešitu –  pravidlo propsaní i/y v koncovce příčestí minulého. Na str. 70 si udělej cv. 1-5.

Opakuj si pravopis, piš domácí diktáty.

 

Literatura

Pokračuj ve čtení.

 

Sloh

Procvičuj si tvoření  popisu pracovního postupu, návodu. Vycházej ze cvičení v učebnici na str. 126 – 127.

 

                                             Hodně štěstí v samostatné práci. Šárka Janušová

28.3. – 3.4.2020

Zdravím všechny a zadávám práci na další týden.

Mluvnice

To, co zapisujete do chytrého sešitu, byste se měli i naučit. Na cvičeních to zkoušíte používat v praxi. To dopilujeme, až budeme pracovat zase spolu. Takže pokud by následující nová látka dělala někomu potíže, nevzdávejte to. Postup je jasný: naučit se poučky a pak je zkoušet aplikovat na cvičeních. Klidně se ozvěte, kdyby byly nějaké potíže. Pokud můžete, pošlete napsaná cvičení ke kontrole.

učebnice str. 71 – 74

  1. Přívlastek

-opiš do CHS poučky ze str. 71 a 72 v růžovém rámečku a nauč se je

-ústně si udělej všechna cvičení na těchto stranách

-do ŠS ( nebo na počítači ) napiš  cv.2 na str 71 a cv.3 na str. 72

  1. Předmět

– opiš do CHS poučky ze str. 72 – 73 v růžovém rámečku a nauč se je

– ústně si udělej všechna cvičení na těchto stranách

– do ŠS ( nebo na počítači ) napiš cv. 2 na str. 73 a cv.3 a 5 ze str. 74

 

Literatura

Pokračuj v četbě.

 

Sloh

Přečti si v učebnici na str. 127, co je to výtah.

Zkrácený zápis  si zapiš do slohového sešitu:

Výtah

  • zaznamenává hlavní myšlenky textu, i stavbu textu
  • má jednoduchou a přehlednou větnou stavbu
  • je věcný a stručný
  • můžeme vypsat doslovné znění = citát ( dáváme do uvozovek )
  • musíme uvést přesně zdroj
  • pomůže nám pro přípravu na mluvený projev nebo z knihy, když děláte čtenářský deník

 

Pracujte pilně, nejvíce času věnujte mluvnici a čtení knih nebo úryvků v čítance!

Mějte se fanfárově!  Šárka Janušová

 

6. 4. –  12. 4. 2020

Věřím, že se vám domácí práce daří, ale je škoda, že jen tři žáci ze třídy mi zatím poslali něco ke kontrole na mail!

Mluvnice

Pokračujeme v probírání větných členů, tento týden to bude příslovečné určení místa, času a způsobu. Tím budeme mít probrány všechny větné členy kromě doplňku – D- ten si necháme až na 9. ročník.

učebnice str. 74 – 76

Příslovečné určení

  1. Do chytrých sešitů si zapište (nebo okopírujte) poučku v růžovém rámečku na str. 74 a na str. 76 a naučte se !
  2. Ústně děláte všechna cvičení na str. 75 – 76
  3. Písemně do sešitu nebo na počítači str. 75 cv. 2 a na str. 76 cv. 3 a 5

Procvičujte si pravopis, na internetu je mnoho možností, za březen napište alespoň 2 cvičné diktáty.

 

Literatura

  1. Pokračuj v četbě podle svých možností, zapisuj obsahy knih do čtenářského deníku.
  2. Zápis do Literárního sešitu:

Pověsti

Vyprávění o skutečné události nebo osobě, avšak autorem zpracované volně podle vlastní fantazie ( známe pověsti místní, historické, rodové, démonické…..).

Zkus doplnit do sešitu k zápisu alespoň 5 autorů (sběratelů ) pověstí.

 

Sloh

Budeme pokračovat v učivu o výtahu.

  1. Tentokrát si nejprve přečteme cv.1 na str. 128 Paryby.
  2. Dále nejprve na papír zkoušíme vypracovat osnovu. Co nejstručnější – v bodech. Tu potom rozšíříte do vět, podle kterých zkusíte sami článek o parybách převyprávět.
  3. Nakonec do sešitu napište stručný výtah z článku.

 

Ať se vám práce daří, v případě jakýchkoliv nejasností se mi ozvěte! Hodně zdraví Šárka Janušová!

 

13. 4. –  20. 4. 2020

Zdravím všechny!

Tento týden trochu zvolníme, nadechneme se a budeme si hlavně užívat knih, tedy budeme co nejvíce číst.

Mluvnice + Literatura + Sloh

Tento týden budete látku upevňovat, nebo dobírat, co jste nestihli.

V mluvnici je důležité se pořádně naučit, jak se na který větný člen ptáme a čím bývá vyjádřený!!!

Neváhejte mi posílat ke kontrole vaše vypracovaná cvičení, poradím.

 

            Přeji opožděně všem krásné Velikonoce!     Šárka Janušová   

 

20. 4.  –  26. 4. 2020       

Zdravím opět všechny a pokračujeme.

Mluvnice

Pokračujeme v určování větných členů.

Učebnice str. 77 cv. 7 písemně do sešitu nebo v počítači, ústně cvičení 8 .

Učebnice str. 81 – Grafické znázornění věty jednoduché

Důkladně si přečtěte věty a grafy na této straně, je to vzor, jak budeme grafy dělat.

Tři věty opište do školního sešitu i s grafy!!! ( Bílý čáp….. ,Tomáš hraje…… , Malému Petrovi se …….. )

 

Literatura

Dál pokračujte ve čtení a v zápisech do čtenářského deníku. Zkuste zhlédnout filmy s dobrodružnou tématikou a také Robinsona Crusoea ( to je jedno, které filmové zpracování).

 

Sloh

Stále procvičujeme Výtah

Učebnice str. 128 cv. 2  Dakotové  a) a b) udělejte ústně

c) napište výtah ( to nejdůležitější ve větách, které si ale sami                                              vytvoříte, neopisujete je doslova z učebnice!)

 

                                                                 Mějte se hezky. Šárka Janušová

 

  1. 4. – 3. 5. 2020

 

Mluvnice

V minulém týdnu jste si přečetli a opsali z učebnice, jak graficky znázorňujeme větu. Je to poměrně obtížné učivo a vrátíme se k němu, až budeme spolu ve škole. Vy si to doma jen zkoušejte nanečisto.

 

Opakování –  slovní druhy

            Vymysli deset vět tak, aby v každé větě byl jeden slovní druh. V první větě podstatné jméno, ve druhé přídavné jméno, …… . To ve větě podtrhni. Budou tam samozřejmě i další slova. Napiš do školního sešitu nebo na počítači.

Příklad:           Maminka dnes vaří.

Druhy větných členů

 

učebnice str. 82 cv. 1

Doplňte i/y, napište do školního sešitu. Určete nad slova zkratkami, co je to za větný člen. Pracujte s tabulkou, kterou jsem některým poslala na jejich mail.  Pro všechny je pomůcka uložena a ke stáhnutí ZDE

 

 Dobrovolné! Zkuste si graficky znázornit alespoň některé věty. To můžete dělat tužkou, aby se to dalo opravit.

 

Literatura  +  Sloh

Čtěte a zapisujte do čtenářského deníku. Také pokračujte v četbě úryvků z čítanky.

Mějte krásný týden! Šárka Janušová

 

4. 5. – 10. 5. 2020

Všechny moc zdravím a chci moc pochválit ty, kteří pilně pracují!!!

Mluvnice

V úterý si společně opravíme cv.1/82. Vy, kteří jste byli obzvlášť šikovní, si zkontrolujete i grafy. Pokud nebudete na online hodině, můžete poslat ke kontrole na email.

Pokud se to někomu nedaří, nevadí, vrátíme se k tomu na počátku 7. třídy. Ale teď už pokračujeme.

  1. Procvičování určování větných členů

učebnice str. 82/ cv. 2 a 3 písemně do sešitu

  1. Věta jednoduchá

učebnice str. 79 – 80

Důkladně si přečtěte růžové rámečky v učebnici. Pak si do chytrého sešitu zapiš:

Věta jednoduchá

Věta se skládá ze slov.

1 sloveso v určitém tvaru=1 věta

Počet určitých sloves v daném souvětí = počet vět v daném souvětí.

Věta jednoduchá je buď holá ( Po i Př jsou holé), nebo rozvitá ( základní větné členy jsou rozvité).

Ve větě zpravidla rozlišujeme část podmětovou a část přísudkovou.

                                                                                                                                             konec zápisu

 

ústně si udělejte cv. 1 / 79  a písemně do sešitu cv.2/79

cv.3/80 si zkuste udělat ústně, podíváme se na to společně v úterý na on-line hodině

                                                                                                                            Zabývejte se tento týden především větnými členy, zkoušejte si i grafy.

 

Literatura

Čtěte si pro radost.

 

Sloh

Výpisky

učebnice str. 129  Výpisky

Přečtěte si a udělejte stručný zápis do slohového sešitu.

Pak si zkuste udělat velmi stručné heslovité výpisky ze stejného článku Dakotové  na str. 128, ze kterého jste už dělali výtah ( proti výtahu by to mělo být stručnější, kratší, ne ve větách, jen slovní spojení).

                                                  Přeji vám hezký týden.  Šárka Janušová

 

  1. 5. – 17. 5. 2020

Zdravím, chválím všechny, kteří spolupracují online. Už nás je tolik, že se musíme dělit do dvou skupinek. je možno pracovat buď v pondělí  nebo v úterý vždy v 9.30 hodin. Moc se na vás těším!

 

Mluvnice

1.Procvičování určování větných členů

učebnice str.83/cv. 4 a 5  určujte větné členy, grafy si zkoušejte

2.Do chytrého sešitu si opište nebo okopírujte učivo z růžového rámečku  ze str. 82 

 

Literatura

Dle svých možností čtěte knihy doporučené i jiné a zapisujte do čtenářského deníku.

 

Sloh

Ještě jednou si vyzkoušejte, jak se dělají výpisky.

V učebnici na str. 129 je cv.1  Nástup Habsburků na český trůn, které si dobře přečtěte a pak si udělejte stručné heslovité výpisky do sešitu.

 

Všechny moc zdravím! Šárka Janušová

 

  1. 5. – 24. 5. 2020

Tak vás všechny opět zdravím.

Mluvnice

Souvětí

  1. Z učebnice si zapište do chytrého sešitu poučky o větě jednoduché a souvětí z růžového rámečku na str. 84. Je to opakování, už to znáte.

 

Ústně si udělejte cvičení 1 a2 ze strany 84. Dále cv. 3 na str. 85.

Písemně do sešitu nebo v počítači do wordu cv. 5 na str. 85 – opakování pravopisu, můžete poslat ke kontrole.

Nezapomeňte na domácí diktáty, ať nevyjdete ze cviku.

 

  1. Nové učivo

Z učebnice si zapište ( nebo ofoťte ) do chytrého sešitu údaje o větě hlavní a vedlejší z růžového rámečku na str.86.

Ústně si udělejte cv. 1,2,3 na str. 86.

Zase si to budeme společně říkat na on-line výuce.

 

Literatura a sloh

Čtete si a zapisujete do čtenářských deníků.

Moc  oceňuji všechny, kteří  se mnou pilně a dlouhodobě pracují on-line nebo mi věci posílají ke kontrole.  A jsou i tací, kteří od začátku dělají na 100 %!!!!

Už se blíží konec školního roku a já budu vaši práci hodnotit!

 

Mějte se krásně a těším se na vás. Šárka Janušová

 

  1. 5. – 31. 5. 2020

 

Mluvnice

 

Procvičování určování hlavních a vedlejších vět

 

učebnice str. 87/cv. 2  – ústně určujte nejprve počet vět, pak hlavní a vedlejší věty, grafy neděláte

 

Na str. 87 si jen prohlédněte, jak se grafy souvětí dělají. Důkladně si přečtěte a prohlédněte. Budeme to společně dělat až v 7. třídě.

 

Nové učivo

 

Spojovací výrazy a interpunkce v souvětí

 

str. 89 – 90

 

Do chytrého sešitu si udělejte stručný zápis z růžových rámečků.

 

Písemně na str. 89/cv.2 a na str. 90/cv. 1a) i b) a 2 do sešitu.

 

Ostatní cvičení si můžete dělat ústně, v případě nejasností či nejistoty se ozvěte.

 

 

Literatura

 

Čtěte a zapisujte do čtenářského deníku.

 

Sloh

 

Vypravování

 

Připomeňte si, co jsme si na začátku roku říkali o vypravování.

 

V učebnici na str. 137 je cv.1.

Podle těchto pěti obrázků se pokuste napsat krátký humorný příběh. Nejprve sestavte stručnou osnovu (každý obrázek jeden bod osnovy) a pak napište vypravování.

To mi pošlete k nahlédnutí na mou nebo školní e-mailovou adresu.

 

                                                Hezký týden, mějte se fanfárově. Šárka Janušová

 

  1. 6. – 6. 6. 2020

 

Nejprve vám všem přeji krásný svátek! Užijte si ho co nejlépe!

 

 Mluvnice

Zbývají nám poslední 3 týdny výuky. Třikrát se taky pravděpodobně ještě uvidíme on-line.

Zbývá nám probrat ještě tři oblasti – Zvukovou stránku jazyka, Rozvrstvení národního jazyka a Jazykovědu a její složky. O všech těchto oblastech jste již slyšeli, je to jakési shrnutí a zpřehlednění toho, co již víte. Takže si to rozdělíme do 3 hodin.

 

  1. Opakování

Opiš si do školního sešitu (nebo napiš do Wordu) tyto tři věty a urči všechny větné členy, potom pošli ke kontrole na mou e-mailovou adresu:

 

Nová hvězda nad obzorem svítila jasně.

 

Dávno ukryli piráti perly do staré plechovky.

 

Turistům z celého světa se líbí zdejší hluboké lesy.

 

 Zvuková stránka jazyka

V učebnici str. 93 – 101

Projděte si tyto stránky, do chytrého sešitu si zapište nebo okopírujte růžové rámečky .

Některá cvičení si uděláme společně na on-line hodinách, některá si zkuste udělat sami. Písemně si udělejte cv. 5 na str. 94, ostatní ústně.

 

Literatura a sloh

 Budeme si hrát.

Vyjdeme ze cv. 6 na str. 94.  Zde si přečtete krátké vypravování  složené ze slov začínajících na stejnou souhlásku. Tady je to písmeno P.

Vy se pokusíte o totéž, ale můžete si vybrat jinou souhlásku  – H,L,K,J,M……. – nebo stejnou, ale vymyslíte jiný příběh.

Např. 

Horlivý hroch hodně hlasitě hulákal: „Hlad, hlad, hoďte housku!“ …………..

 Není to vůbec jednoduché, protože to má být příběh, třeba humorný. Pokuste se o to a pošlete mi k přečtení. Už se moc těším, protože vím, jak jste šikovní!!!

 

                                                               Mějte se krásně. Šárka Janušová

 

  1. 6. – 14. 6. 2020

Mluvnice

V učebnici si přečtěte informace o rozvrstvení národního jazyka (str. 102 – 104). Poučky v růžových rámečcích si zapište (ofoťte) do chytrého sešitu. Naučte se rozdělení slovanských jazyků a z čeho se skládá národní jazyk český.

 

Cvičení si zkuste udělat spíše ústně.

 

Literatura

 ZDE máte ke stáhnutí doporučenou četbu pro 7. ročník http://szubri.cz/?p=16766

 

Sloh

Udělejte si písemně do slohového sešitu cv. 3 na str. 136. Najdi slohové chyby, oprav je a napiš do sešitu. Zkus přidat přímou řeč, věty tázací a zvolací. Jak se jmenuje tato pohádka?

                                                                             

                                                                              Mějte se krásně Šárka Janušová